jak założyć firmę w Polsce

Najważniejszym krokiem przy zakładaniu działalności gospodarczej jest jej rejestracja. Robimy to wypełniając i składając druk CEIDG-1. W formularzu tym dokonujemy również wyboru formy opodatkowania i wnioskujemy o nadanie numeru REGON i NIP, o ile nie posiadaliśmy go wcześniej. Zakładając własną działalność masz do wyboru dwie drogi: możesz otworzyć firmę pod własną marką albo przystąpić do sieci franczyzowej. Bez względu na to, którą drogę wybierzesz, musisz zarejestrować firmę.

jak założyć firmę w Polsce Zakładanie firmy w Polsce krok po kroku

1. Biznesplan i wybór rodzaju działalności gospodarczej-Po podjęciu decyzji, jaką formę będzie miała nasza działalność gospodarcza oraz zebraniu wystarczających środków na jej otwarcie, przystępujemy do drugiego kroku – rejestracji firmy poprzez wypełnienie formularza CEIDG-1.

2. rejestracja firmy i formularz CEIDG-1- do zamieszczonego wniosku CEIDG-1 nasze dane osobowe oraz dane dotyczące zakładanego przedsiębiorstwa.

3. Założenie firmowego rachunku bankowego- Niektóre banki do założenia rachunku bankowego wymagają pieczątki firmowej. Warto więc ją wcześniej wyrobić. Powinna zawierać: nazwę firmy, imię i nazwisko przedsiębiorcy, adres firmy, telefon, faks, REGON oraz NIP.

4. Wizyta w urzędzie skarbowym- Do rozpoczęcia działalności gospodarczej potrzebny nam będzie NIP. Musimy też wybrać formę opodatkowania naszego przedsiębiorstwa oraz dokonać rejestracji firmy jako podatnika VAT.

5. Główny Urząd Statystyczny- W Głównym Urzędzie Statystycznym (GUS) uzyskamy 9. numer podmiotu gospodarczego – REGON. Firmy, które nie są przedsiębiorstwami jawnymi, otrzymają numer REGON drogą pocztową w ciągu miesiąca od złożenia wniosku CEIDG-1.

6. Zakład Ubezpieczeń Społecznych- Zgłoszenie płatników składek – przedsiębiorcy oraz pracowników, następuje po wypełnieniu wniosku CEIDG-1.

7. Państwowa Inspekcja Pracy i sanepid- Osoby, które planują zatrudniać pracowników, muszą udać się do siedziby Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) oraz sanepidu.

8. Uzyskanie koncesji i zezwoleń- przypomina pozwolenia. Różni się od niego tym, że obejmuje tylko pewien zakres prowadzonej działalności.

9. Księgowość- decyzja kto zajmie się prowadzeniem naszej księgowości.

Koszty związane z założeniem działalności

Rejestracja działalności gospodarczej wiąże się z poniesieniem różnych wydatków, takich jak:

  • opłata skarbowa w urzędzie skarbowym, jeżeli przedsiębiorca złoży wniosek VAT-R
  • zarejestrowanie jako podatnik VAT czynny lub zwolniony),
  • wyrobienie pieczątki,
  • założenie konta w banku,
  • zakup niezbędnego wyposażenia np. komputer,
  • zakup materiałów jak artykuły biurowe,
  • zakup usług związanych z tworzeniem strony internetowej.

W polskim prawie istnieją różne rodzaje działalności gospodarczej. Każde z nich różni się od się od siebie kilkoma głównymi czynnikami takimi jak ilość wspólników, roczny obrót, forma opodatkowania, odpowiedzialność prywatnym majątkiem w razie upadłości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here