Zarządzanie przedsiębiorstwem to złożony proces, na który składa się wiele nakładających się na siebie i współzależnych od siebie elementów. Istnieje wiele szkół efektywnego zarządzania firmami działającymi na różnych rynkach, realizującymi różnorodne zadania. Jedną z takich koncepcji jest Lean Management, czyli tzw. szczupłe zarządzanie.
Kultura szczupłego zarządzania przewiduje dążenie do ciągłego doskonalenia procesu produkcyjnego przez eliminowanie marnotrawstwa, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego szacunku dla osób pracujących w firmie i spełnianiu oczekiwań klientów firmy. To, czym jest kultura Lean Management, stało się podstawą systemów zarządzania wielu współczesnych przedsiębiorstw. Warto przy tym pamiętać, że szczupłe zarządzanie wywodzi się z kultury japońskiej i przez wielu współczesnych komentatorów uznawane jest za jedną z podstaw ekonomicznego skoku Japonii, jakiego byliśmy światkami w drugiej połowie dwudziestego wieku.
Dlaczego warto dbać o klientów?
Poznając, czym jest kultura Lean Management, łatwo zrozumieć, że za sukcesem ekonomicznym współczesnego przedsiębiorstwa stoją trzy elementy. Jednym z nich jest właśnie umiejętność zaspokajania zmieniających się potrzeb klientów, w tym umiejętność kreowania i dostarczania klientom produktów, jakich oczekują. Pozostałe dwa elementy to zdolność do minimalizowania marnotrawstwa na etapie produkcji – bieżącej działalności firmy i umiejętność sprawnego, i efektywnego komunikowania się kadry zarządzającej z szeregowymi pracownikami firmy, którzy mają bezpośredni wpływ na jakość dostarczanych przez firmę produktów. Dzięki dbałości o klienta, dostarczaniu mu produktu zgodnego, z jego oczekiwaniami, utrzymanie firmy na grzbiecie rynkowej fali jest znacznie łatwiejsze.
Jak zarządzać firmą, by zadowolić klienta?
To kluczowe z pytań, jakie zadaje sobie większość osób zajmujących najważniejsze stanowiska w firmach produkcyjnych, usługowych czy handlowych. Ucząc się tego, czym jest kultura Lean Management i jak należy ją wdrażać w system zarządzania już istniejącym przedsiębiorstwem, można zrozumieć, że sposób zarządzania przedsiębiorstwem ma zasadniczy wpływ na to, czy klient jest zadowolony z produktów/usług dostarczanych przez firmę, czy też nie.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o kulturze Lean Management, wiele firm szkoleniowych organizuje specjalistyczne zajęcia dla przedsiębiorców, managerów i innych osób na co dzień zarządzających firmami o różnych profilach działalności. Wiele ciekawych informacji na ten temat może dostarczyć również XIX KONFERENCJA LEAN MANAGEMENT, w której warto wziąć udział, zwłaszcza jeśli interesujesz się wpływem stylu zarządzania firmą na poziom satysfakcji jej klientów.