Ciekawostki na temat silnika diesla

0
6067

Historia związana z początkami pierwszego silnika Diesla jest nieco mglista i wyjątkowo szalona. W poszukiwaniu pierwszych planów jednostki o zapłonie samoczynnym, trop zaprowadza nas do… Poznania. Z publikacji przekazywanych przez Akademię Nauk NRD wynika, że Rudolf Diesel, któremu dziś przypisuje się wynalezienie silnika noszącego nazwę pochodzącą od jego nazwiska, wypożyczył patent od Jana Nadrowskiego. Polak nie zgłosił swojego planu do Reichsamtu, ponieważ taki akces wiązałby się z poniesieniem wysokich kosztów finansowych. Niepocieszony Nadrowski dowiadując się o niewątpliwym sukcesie Diesla, jakim było skonstruowanie pierwszego silnika o zapłonie samoczynnym, postanowił wystosować pozew. Tutaj ciekawa historia silników wysokoprężnych dopiero się zaczyna.

Pierwsze projekty silników wysokoprężnych – ciekawostki

Mogłoby się wydawać, że wyłącznie zawodowe cwaniactwo i próba wykorzystania pomysłu Nadrowskiego była kluczem do sukcesu Diesla. Okazuje się, że nic bardziej mylnego – Rudolf Diesel udowodniał, że jest wybitnym konstruktorem. Przez kolejne lata unowocześniał i usprawniał dotychczasową konstrukcję silnika, dzięki czemu możliwe było zbudowanie pierwszego „dwucylidrowca”. W 1897 roku przedstawił swój projekt, dzięki czemu otrzymał niezwykle prestiżową nagrodę Grand Prix we Francji. Niespełna 30 lat później silniki Diesla były tak popularne, że zaczęto stosować je w ciężkich pojazdach – dużych ciężarówkach i masywnych maszynach rolniczych. Jedną z firm, która przyczyniła się do popularyzacji tych jednostek była niemiecka Deutz. Wynalazek niemieckiego konstruktora nie został również zignorowany przez branżę wojskową, dla której wysokoprężna jednostka napędowa była spełnieniem marzeń. Umożliwiało to zbudowanie efektywnego pojazdu wojskowego, zdolnego poruszać się w zmiennych warunkach terenowych. Co ciekawe, pierwszym czołgiem w którym zastosowano silnik Diesla był polski czołg 7TP, stanowiący podstawową broń pancerną Polski podczas II Wojny Światowej.

Polsko-niemieckie akcenty i silniki Diesla

To nie jedyny polski akcent wpisany w historię silników wysokoprężnych. Wydaje się, że Polacy od pierwszych momentów związanych z projektowaniem silnika o zapłonie samoczynnym odgrywali ważną rolę. Świadczyć może o tym chociażby fakt wykorzystania silnika Diesla przez polskiego inżyniera Mariana Lutosławskiego do zbudowania pierwszej elektrowni zasilanej tą jednostką. Elektrownia została uruchomiona przy warszawskim Bristolu i była zdolna wytworzyć moc 250 kW. Choć Polacy mieli duży wkład w rozwijanie technologii silnika wysokoprężnego, to największe sukcesy odnosili nasi zachodni sąsiedzi. Popularność silników dieslowskich była szczególnie zintensyfikowana na początku XX wieku. Wiele firm, w tym najpopularniejsza – Deutz – zdecydowało się produkować urządzenia z silnikami o zapłonie samoczynnym na dużą skalę.

Deutz od 1944 w największym stopniu wykorzystywał jednostki dieslowskie do produkowania m.in. lokomotyw. Obecnie Deutz AG produkuje doskonałej jakości silniki Diesla, które są wykorzystane na szeroką skalę w przemyśle, rolnictwie i w innych dziedzinach. Producent silników Deutz AG opracował innowacyjny system wykorzystania używanych części pod nazwą  DEUTZ Xchange. DEUTZ Xchange to rewolucyjny system, który zapewnia jakość i niezawodność silników, w których wykorzystano używane elementy. Dzięki rewolucyjnemu podejściu, wysokiej jakości części Deutz, licznym badaniom, silniki DEUTZ Xchange nie ustępują nowym. Kolejną ciekawostką jest fakt, że silniki DEUTZ Xchange pasują do wszystkich maszyn DEUTZ. To umożliwia przedłużenie żywotności maszyn, które zyskują nowoczesny silnik. A to wszystko za sprawą rewolucyjnego systemu DEUTZ Xchange, który umożliwia zainstalowanie w starych maszynach, nowoczesnych silników.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here